Yhteistyöstä kumppanuuteen
Yhdistysten ja yrityksen yhteistyöllä tavoitellaan osaamisen, voimavarojen ja yhteisten etujen ja yhteisen hyvän saavuttamista. Yhteistyön tulisi olla tasa-arvoista, avointa ja konkreettista kumppanuutta. Yhteistyö synnyttää uusia mahdollisuuksia, joita yhteistyökumppanit eivät voisi yksin saavuttaa. Motiivit yhteistyölle Yhdistysten motiiveina ovat usein verkostojen kasvattaminen, oman näkyvyyden ja tunnettuuden lisääminen, kohdennettu varainhankinta ja pitkäkestoinen taloudellinen tuki. Yritysten motiiveina on kaupallinen hyöty, yhdistysten sanoman eteenpäin vieminen, yhdistysten asiantuntijuuden hyödyntäminen, uusien asioiden oppiminen ja näkyvyyden kasvattaminen. Yhteistyön muodot Yhdistysten ja yritysten yhteistyön muotoja ovat lahjoitukset ja keräykset, sponsorointi, tuotteen tai palvelun myynti, kampanja- ja tapahtumayhteistyö, strateginen kumppanuus, innovaatio-ohjelma, Pro bono, kummi-toiminta, ystävä-yritys, koulutukset, luennot ja kurssit ja Barter-yhteistyö. Jokaiseen yhteistyöhön on löydettävissä tutustumisen ja keskustelujen avulla sopiva muoto, joka palvelee yhteistyön kumpaakin osapuolta. Tärkeimmät kriteerit yhteistyölle Osapuolten omien ydintoimintojen yhteiset tavoitteet ja samanlaiset arvopohjat luovat edellytyksiä kartoittaa mahdollisuuksia yhteistyölle. Joskus innovatiivinen yhteistyö edellyttää heittäytymistä pois mukavuusalueelta ja uskallusta epäonnistua. Laaja verkostoituminen eri alojen kesken synnyttää yhdistystoimintaa rikastuttavaa yhteistyötä. Rohkeasti on uskallettava kartoittaa myös esteitä ja riskejä yhteistyön onnistumiseksi. Yhteistyön hyötynä yrityksissä on havaittu muun muassa henkilöstön työmotivaation lisääntyminen ja yrityksen houkuttelevuus työnantajana. Ihmiset hakevat usein työstä miellekyyttä ja syvempää tarkoitusta. Yhdistyksen valmistautuminen yhteistyöhön Yhteistyöehdotuksen laatimisessa korostuu huolellisen pohjatyön tekeminen sekä yhteistyön tavoitteiden määrittely. Pohjatyö tulee tehdä ennen kuin on yhteydessä sopiviin yhteistyökumppaneihin. Yhteistyöehdotusten tulee olla konkreettisia ja niistä tulee käydä ilmi miten osapuolet hyötyvät yhteistyöstä. Pohdittavat asiat ja toimenpiteet
Yhteistyöstä huolehtiminen Yhteistyön ylläpitäminen vaatii huoltamista ja kannattelua. Yhteistyötä ei pidä pitää itsestään selvyytenä ja automaationa. Yhteistyösopimukseen on hyvä kirjata tarkoin yhteiset pelisäännöt ja kestot. Yhteistyö syvenee kumppanuudeksi vain luottamuksen ja dialogin kautta. Yhteistyökumppaneihin kannattaa pitää yhteyttä muutoinkin kuin pyytääkseen jotakin. Yhteinen iloitseminen ja palkitseminen onnistumisten ja saavutusten merkiksi lisää yhdessä tekemisen tunnetta. Lähteet Kuvaja Sari, Yritysten ja järjestöjen yhteistyössä käyttämättömiä mahdollisuuksia. 2011. https://www.kansalaisyhteiskunta.fi/tietopalvelu/jarjesto-_ja_yhdistystoiminta/yritysten_ja_jarjestojen_yhteistyossa_kayttamattomia_mahdollisuuksia Matikainen Miia, Työkaluja yritysyhteistyön kehittämiseen. 2018. http://www.kansalaisareena.fi/ka2016/wp-content/uploads/2018/06/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4n-valikon-seminaari-15.3.2018_Miia-Matikainen-ilovepdf-compressed.pdf Määttä Juha, Yrityksen ja kansalaisjärjestön yhteistyö vastuullisuusprojektissa. 2018. https://trepo.tuni.fi/handle/10024/104059 kansalaisareena.fi kansalaisyhteiskunta.fi
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
BlogimmeKerromme täällä hankkeen kuulumisia sekä näkemyksiämme maakuntamme yhdistyskentästä. Arkistot
October 2020
|